9. 9. 2024

ROVERSKÝ KMEN – 15.ročník – 2012

ROVERSKÝ KMEN je „spolkovým“ časopisem JUNÁKA – ČESKÉHO SKAUTA, z. s. Cílovou skupinou časopisu jsou čtenáři ve věku 16–24 let – především starší skauti a skautky, zvaní roveři.

ROVERSKÝ KMEN se snaží být komplexním čtením pro mladší i starší rovery a roverky. Snaží se podporovat vzájemnou sounáležitost mezi rovery i se samotmým skautským hnutím.

Šéfredaktorkou 15.ročníku ROVERSKÉHO KMENE byla Dominika Potůčková (dnes Zemanová) – Julča (J.). Témata jednotlivých čísel jsou avizovaná v záhlaví titulních stran. Redakční úvodník témata více přiblížil (cituji ze 74.čísla): Creating a better world – „jasně, ale v jakých oblastech a jak vlastně?“ vrtá hlavou pravděpodobně mnohým z nás. Pominu-li další faktory, které jsou v  této otázce důležité, a  dělám tak vzhledem k tématu čísla, ukazuje se, že jsou média důležitou součástí našeho občanského života. Protože právě z  nich získáváme většinu informací o tom, co se kolem nás děje. A nemám na mysli jen velké deníky s celorepublikovou působností, ale i menší regionální tisk. Sledovat zprávy samo o  sobě ale nestačí. Je vcelku k ničemu pasivně přijímat tunu informací, které se na nás odevšad valí rychlostí blesku, ale je potřeba naučit se je filtrovat, umět v  nich rozlišovat, dál je rozvíjet a začleňovat do našeho života. Všechny tyto schopnosti je pak důležité dál kultivovat, což může být dobrá příležitost právě pro činnost roverských kmenů a oddílů. Můžete si například vybrat nějaký televizní či rozhlasový příspěvek, ve kterém se řeší lokální kauza, zhodnotit, jak je zpracovaná, dohledat si k ní i další zdroje a porovnat s  vybraným příspěvkem. Můžete také uspořádat debatu se zajímavým hostem, který se problematikou zabývá… Je to samozřejmě dost nelehký úkol. K jeho usnadnění by mohla vést znalost toho, z jakých podmínek média vycházejí, kdo je platí, jak se to odráží v jejich práci (Bránit se informačním ghettům) a jakých faulů se často dopouštějí, když manipulují s obrazem skutečnosti (První pomoc v mediální výchově). O  tom, že je dobré vědět, jak média czgují, jsme si povídali s Adamem Šůrou, novinářem z  týdeníku Respekt. O  mediálních faulech psal Jiří Zajíc – Edy, který se analýze médií věnuje již dlouhou dobu profesně, a někteří z vás s ním mohli dokonce zažít program na toto téma na nějaké skautské akci. Rostislav Valvoda, který se zabývá problematikou současného Ruska v  občanském sdružení Člověk v tísni, téma doplnil o příběh Anny Politkovské, odvážné ruské novinářky. Téma z jiného úhlu doplňují ještě články o  tom, jak vypadá každodenní chléb novináře (Můj den v médiích) a o tom, jak může vznikat časopis (Od nápadu po distribuci). V sekci Oddíl najdete tentokrát článek úzce související s  tématem – věnuje se totiž reklamě a využití mediální výchovy ve skautském oddíle (Reklama třikrát jinak). V čísle najdete i mnohé další – poslední díl seriálu Putování po zemích Koruny české (Exkurze do Dolního Slezska) ,další díl ze seriálu o výběru outdoorového vybavení (Jak si vybrat spacák) nebo recenzi na deskovou hru (Vysoké napětí). Novinkou v tomto čísle je, že Evžen tentokrát radí našim čtenářům. Téma je rozhodně zajímavé… S  přáním pěkných svátků velikonočních a vůbec pěkného jara – J.“

ROVERSKÝ KMEN vycházel v roce 2012 5x ročně – byl tedy „dvouměsíčníkem“ – o prázdninách nevycházel.

Stáhni si (jako registrovaný uživatel tohoto webu) do svého tabletu, pc nebo notebooku archivované číslo časopisu ROVERSKÝ KMENkliknutím na náhled strany:

ROVERSKY_KMEN_15.rocnik_(2012)_cislo_73 ROVERSKY_KMEN_15.rocnik_(2012)_cislo_74 ROVERSKY_KMEN_15.rocnik_(2012)_cislo_75

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *